انتخابات

مجمع گفت‌وگوی همکاری‌ آسیایی با هدف یکپارچه کردن نهادهای منطقه‌ای همچون اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا، شورای همکاری خلیج‌فارس، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و... تشکیل شد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا می‌تواند به عنوان نهاد مکمل در مسیر رویکرد منطقه‌گرایی ایران نقش‌آفرینی کند

به گزارش قدس آنلاین، تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری‌ آسیایی به این خاطر بود که بتواند به ظرفیت‌ها و همکاری‌های دولت‌های آسیایی در عرصه بین‌المللی نظم بخشیده و قدرت آن‌ها را در قالب یک موجودیت واحد تقویت کند.

درحالی‌که ساختار نظام بین‌الملل در دوره کنونی بر مدار اتحادهای چندجانبه استوار شده، دولت‌های قاره آسیا با اجماع درون‌قاره‌ای و تکمیل و برطرف کردن نیازها از طریق نهادی همچون مجمع گفت‌وگوی همکاری‌ آسیایی می‌توانند جایگاه خود را ارتقا بخشند و به بازتعریف نظم شرقی در برابر ساختار سلطه‌گرایانه غربی نائل شوند. در همین راستا، حضور مؤثر ایران در مجمع گفت‌وگوی همکاری‌ آسیایی فرصتی است تا از یک‌سو روابط دوجانبه خود با برخی کشورها را بهبود یا ارتقا دهد و از سوی دیگر نظم منطقه‌ای مطلوب را پی‌ریزی کند.

نهاد مکمل در مسیر منطقه‌گرایی ایران
در همین باره، مهدی خرسند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: ابتدا باید گفت جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در دوره دولت سیزدهم راهبرد منطقه‌گرایی و پیوستن به نهادهای منطقه‌ای مؤثر را درپیش گرفته تا بتواند از منافع آن در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و... بهره ببرد. گرچه فرصت‌های فراوانی برای عضویت در این‌گونه نهادها وجود داشت، اما شاهدیم کم‌کاری صورت گرفته و کشورمان عملاً در هیچ نهاد مؤثر منطقه‌ای عضو نبود. این درحالی است که رویکرد دولت سیزدهم توانست دستاوردهای بسیار خوبی همچون پیوستن به بریکس و سازمان شانگهای یا حرکت به‌سوی تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا را رقم بزند. در همین راستا، مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا می‌تواند به عنوان نهاد مکمل در مسیر رویکرد منطقه‌گرایی ایران تأثیرگذار باشد و نقش‌آفرینی کند.

خرسند افزود: همچنین این مجمع با عضویت ۳۵کشور بزرگ و اهداف اقتصادی که مدنظر دارد، امکان هماهنگ‌سازی نهادهای منطقه‌ای قاره آسیا را فراهم می‌آورد. در واقع این نهاد درصدد است تمامی پیمان‌های منطقه‌ای آسیا را تجمیع و هماهنگ کند. عضویت و فعالیت سختکوشانه ایران در این نهاد می‌تواند به تقویت رویکرد منطقه‌گرایی کمک کند. می‌توان مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا را به منزله نخ تسبیح دانست و مهره‌های تسبیح همان پیمان‌هایی است که ایران در آن عضویت دارد. ایران در ۹ماه گذشته توانسته رویدادهای بزرگی را اجرا و مدیریت کند، میزبانی از رؤسای اتاق‌های بازرگانی یا وزرای گردشگری ازجمله این اقدامات است. در حال حاضر نیز باتوجه به بحرانی که در موضوع فلسطین به وجود آمده، کشورمان درصدد است از مذاکرات و نشست‌های وزرای امور خارجه اعضا برای حل مسئله استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بدون شک عضویت و همکاری در این نهاد فراگیر توانسته بیش از گذشته به کشورها کمک کند سوءتفاهمات امنیتی و سیاسی را کنار بگذارند و روابط اقتصادی و حتی اهداف امنیتی مشترک با یکدیگر تعریف کنند. اجماع آسیایی در قالب سازوکارهای مشخص توانسته برخی محدودیت‌ها را رفع کند. از آنجایی که مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا فارغ از برخی قوانین بین‌المللی و محدودیت‌های نظام جهانی است، کشورهای زیادی تمایل دارند به این‌گونه نهادهای منطقه‌ای ملحق شوند و همین می‌تواند فرصت مناسبی را برای اهداف اقتصادی و سیاسی کشور در راستای بهبود و ارتقای روابط با دیگر اعضا پدید آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.